دسته‌بندی نشده

ویژگی های نورپردازی خوب

ویژگی های نورپردازی خوب

مطالعات نشان میدهد کیفیت نور از راههای مختلف (به شکلهای متفاوت) بر روی افراد اثر میگذارد. بعنوان مثال، ویژگی های نورپردازی خوب نورپردازی مناسب میتواند بر   منجر به رضایت و بازدهی کاری کارمندان ادارات بشود.
مالکان و مدیران ساختمانها این امکان را دارند تا با استفاده از ویژگی های نورپردازی خوب، ارزش ساختمان را بیشتر، هزینه ها را کمتر و عملکرد ساختمان را بهبود بخشند.

بر کسی پوشیده نیست که فضاهای خدماتی عمومی، مراکز خرید تجاری و پارک ها با نورپردازی مناسب برای عموم مردم جذاب تر خواهند بود.
نورپردازی خوب، حال و هوای این فضاها را جذاب تر میکند و سهم بسزایی در ایجاد حس شادی و آسایش در افراد دارد.

در حال حاضر با پیشگامی طراحان انجمن بین المللی نورپردازان، تلاشهای بسیاری برای جذب مردم به مرکز شهر بعد از تاریک شدن هوا صورت میگیرد.
طراحان انجمن بین المللی نورپردازان با استفاده از تکنیک های کنترل هزینه به کمک مشتریان می آیند تا بازدهی بهتر انرژی و کاهش هزینه های نورپردازی برای آنان محقق گردد.

سرمایه گذاری اولیه بر روی یک نورپرداز حرفه ای، با کاهش هزینه های اجرا و بهره برداری جبران میشود.
یک طراح (نورپرداز) ارزش یک پروژه، خواه بزرگ یا کوچک، داخلی یا خارجی، عمومی و یا خصوصی را افزایش خواهد داد.

• مزیت های اقتصادی استفاده از خدمات طراحی نورپردازی
حضور یک نورپرداز (طراح نور) حرفه ای در یک پروژه میتواند صرفه جویی درازمدت در هزینه های تجهیزات، بهره برداری، هزینه های مربوط به افراد و زیبایی شناسی را تضمین کند.

• مذاکره درباره قیمت تجهیزات منحصربفرد: اگر وسیله روشنایی منحصر بفرد و خاص باشد، نورپرداز میتواند در توافق با تولیدکننده بر سر قیمت مؤثر باشد.
تعیین کمترین هزینه قیمت واحد: در موارد دیگر، تعیین قیمت واحد میتواند بطور مستقل و در مقایسه با قیمتهای پیشنهادی پیمانکاران انجام شود.

همچنین طراح میتواند توزیع کنندگانی را پیشنهاد کند که قیمتهای رقابتی بهتری را ارائه میدهند. در نهایت، نورپرداز حرفه ای با نماینده مالک (کارفرما) و پیمانکاران همکاری میکند تا با حفظ اهداف طراحی، اهداف مالی نیز تامین گردند

•کنترل هزینه های بهره برداری
روشهای درازمدت کاهش هزینه ها میتواند دغدغه مهمی برای مالکان پروژه ها باشد.

تحلیل هزینه چرخه عمر که توسط نورپرداز حرفه ای انجام میشود، نشان میدهد که سرمایه گذاری اولیه بر روی روش ها یا فناوری های خاص، به بازگشت سود منتهی میشود.

راههای بسیاری وجود دارد که یک نورپرداز حرفه ای از طریق آنها میتواند روشهای کاهش هزینه را برای سودمند شدن پروژه ارائه نماید، بطور مثال:
• پرهیز از نورپردازی بیش از حد: در برخی موارد، هزینه ها بسادگی با پرهیز از نورپردازی بیش از حد یک فضا کاهش می یابند.

وقتی مباحث بصری بدرستی درک نمیشوند، یا وقتی برای تعیین الزامات “فوت-کندل” (شمع-پا) بخواهیم تنها از کتابها استفاده کنیم، نورپردازی بیش از حد رخ میدهد.

همچنین زمانی که بیش از حد به توصیه های فروشندگان تجهیزات اطمینان کنیم، ممکن است این اتفاق بیفتد.

• بهبود قابلیت انعکاس و استفاده از نور روز: بعلاوه، بهبود قابلیت انعکاس سطوح و همچنین استفاده از نور طبیعی روز در کنار نور الکتریکی میتواند به کاهش هزینه های نورپردازی کمک کند.

• هزینه های مرتبط با افراد
کیفیت نور بر هزینه های مرتبط با افراد اثر میگذارد. مطالعات جدید اثر نورپردازی را بر خرده فروشی، بازدهی ادارات، و قابلیت جذب مردم به مناطق تجاری مرکز شهر پس از ساعت تاریکی نشان میدهد.

نورپردازان تیزهوشانه از این مساله، و همچنین از روشهای توصیه شده برای دستیابی به نتایج مثبت آگاه هستند.

• هزینه های زیبایی شناسی
مهارت های حرفه ای را میتوان فراگرفت، اما استعداد را نه. ارزیابی “ارزش افزوده” برای طراحی خوب و خلاقانه کار دشواری است، و بستگی به قدرک درک افراد تصمیم گیرنده دارد.

با این وجود، تفاوت بین طراحی نورپردازی متوسط و عالی، کاملا آشکار است

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.